torsdag 18 september 2008

Kidnappad blogg


Jag går in och kidnappar Linas blogg. Sån är jag. Passar på medan Lina och Liam tar en tupplur efter dagens äventyr. Ni kommer säkert få läsa allt om det senare men det var kul att få vara med under en "vanlig dag" i Liams liv. Det är inte samma sak när jag jobbar eftersom jag då bara får träffa honom under slutet på en lång dag. Men idag tog jag mig friheten att ta en extra ledig dag med familjen.


Något jag har reflekterat över under dagen är hur förvånade många blir över att se en pappa vara med sitt barn utanför hemmet. Och att sedan se honom gå iväg och byta blöja, det toppar tydligen allt. Jag pratade för en tid sidan med min mormor om just detta med blöjbyte och på hennes tid var det verkligen inte något karlagöra. Lite av den mentaliteten verkar hänga med oss än idag och det är synd. Vad som är rätt och fel är väl upp till var och en men vi män har en tendens att dra oss tillbaka och låta er kvinnor ta över "barn-köret". Jag vet pappor som aldrig någonsin bytt en blöja och deras barn är snart tonåringar. Jag tror att de missar en viktig del av uppväxten för bajs är ju trots allt en väsentlig del av vardagen... en stor, stinkande del av vardagen.


Jag trodde inte det skulle kännas så stort att bli pappa och att få se en individ skapas framför ögonen. Jag kan sitta och glo på Liam när han sitter och funderar på allt och inget, när han lär sig runda ett hörn i 110 med sin "babyspringare" eller när han plötsligt kommer på hur man gör för att klappa.


Jag kommer nog kidnappa bloggen fler gånger för det här var lite kul...


/Staffan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejja hejja Staffan!!!

Rosita sa...

Med risk för att låta som du förväntar dig:
Så himla kul att se ett inlägg från dig! Och va kul att du ville följa med idag :-)
Ser fram emot fler inlägg! :-)