tisdag 14 oktober 2008

Massage

Om några timmar tar jag tåget till Linköping för en tvådagars kurs. Känns tråkigt att åka ifrån familjen. Under tiden kommer uterummet att konverteras till garderob vilket underlättar enormt för oss i vårt lilla hus. Ja, det är litet men mysigt. Sen kommer elektrikern och installerar elen så att vi kan börja flytta ut vårt vardagsrum. Det kommer bli suveränt när allt blir klart. Visst är det påfrestande att leva ovanpå varandra men vi "visste ju att det skulle bli så här" (eller hur älskling... :) )

Nu till ämnet. Jag har tidigare sysslat en del med energibehandlingar och massage men har på senare tid tyvärr kommit ifrån detta. Nu känner jag att det är dags att ta upp det igen av olika anledningar så därför efterlyser jag någon eller några som är villiga att vara övningsobjekt.

Behandlingarna är olika men de jag fokuserar på är reningsmassage, kaji och chakrabalansering.

Reningsmassage används för att frigöra kroppens inre organ från slaggprodukter. Det är en shiatsuteknik och utförs med ett fast tryck på ryggen. Effekten kan visa sig ett par timmar efter behandlingen med regelbundna tolattbesök, men det är bara positivt.

Chakrabalanseringen och Kaji är mer djupgående och lite svårare att förklara men för att ge ett litet hum om vad det är så går man in på kroppens subtila energier som finns runt om vår fysiska kropp. Detta kan vara en mycket kraftfull metod och effekterna kan visa sig på ett fysiskt men framförallt andligt och psykiskt plan.

Alla behandlingar sker enligt tradition på ett mjukt underlag på golvet. Det enda som mottagaren ska göra är att ligga och slappna av. helst bör inget sägas under tiden och efteråt är det tillåtet, ja till och med rekommenderat att man ligger kvar en stund för att smälta intrycken och landa. Omgivningen bör vara lugn och stillsam med skön musik i bakgrunden (tänk New Age-flum som spelas i rökelsedoftande butiker...) :)

Om någon är intresserad så kan vi planera en dag som passar oss båda och om flera är intresserade så kan vi anordna en större grej tillsammans. Jag kan visa lite tekniker som ni kan använda på barnen, exempelvis avslappningsövningar som lugnar hyperaktivitet men även tekniker ni kan utföra på er själv.

Maila Lina så kan vi prata mer om det när vi ses.

1 kommentar:

Rosita sa...

"Jag vill, jag vill!" *Räcker upp handen och viftar för fullt* :-)